5 کاری که نباید با خودروهای اتومات انجام داد

5 کاری که نباید با خودروهای اتومات انجام داد

 

سال 1940 گیربکس خودکار برای نخستین بار توسط شرکت
الدزمبیل بر روی اجاره خودرو پیمان گرفت . در آن موعد که تراکم
اتومبیل ها زیاد ناچیز بود، این آپشن صرفا یک امکان تجملاتی
به حساب میامد. ولی رفته رفته با افزایش شمار اتومبیل ها
در دنیا، گیربکس اتوماتیک طرفدار پیدا کرد و هم اکنون خرید
اتومبیل ی شهری اتوماتیک برای بیشتر ملت نخستینگی به
آمار می رود.. اما به همان میزان که گیربکس های اتوماتیک
راحتی و آسایش بیشتر برای راننده ها فراهم می کنند،
دربایستن به مراقبت و حفاظت بیشتری نیز هستند.

مورد 1:

خلاص گیربکس در حین حرکت

این کار علاوه بر کاهش کنترل شما بر روی خودرو، مایه اختناق
مضاعف به شیر برقی های گیربکس خواهد شد. برای مثال جعبه
دنده ی خودروی 206 تیپ 6 با کد AL4 که از ابتدایی ترین گیربکس
های اتوماتیک به احصاییه می رود، 8 عدد شیر برقی دارد که 2 تای
آن در معرض ویرانی است. بها هر شماره شیربرقی این خودرو حدود
100 هزار تومان است. این شماره که بدون در عقیده دریافت اجرت
تعویض این قطعه اعلام شده، برای جعبه دنده های به روزتر در
اتومبیل های جدید چندین برابر خواهد بود. 5 عملی که نباید با
خودرو های اجاره ماشین  خودکار سپریدن داد

مورد 2:

به کارگیری حالت رها ( N یا Neutral ) برای لانچ کردن

شاید عبارت لانچ را شنیده باشید. اصطلاحا به جنبش خودرو از حالت
سکون با بیشترین گشتاور شدنی و دست کم هرزگزدی را لانچ می
گویند. این عمل در خودرو های دنده ای با بالا بردن بعید موتور و رها
کردن یکباره کلاچ میسر می شود. ولی دیده شده که بعضی افراد
لانچ کردن با اتومبیل های گیربکس خودکار را مشابه اتومبیل های
دنده ای می دانند. دنده را در حالت N یا خلاص گذاشته، بعید
موتور را بالا می برند و دنده را در حالت ِ Dیا Drive پیمان می دهند .

مورد 3:

جایگزینی حالت دنده در حین حرکت

در هر سررسید که مجبور هستید به طور پیاپی جنبش به عقب و
جلو داشته باشید، امثال دور زدن در خیابان های کم عرضه یا پارک
کردن در جای پارک کوچک، کوشش کنید نخست کامل توقف کنید
و بعد دنده را از حالت D به R یا برعکس تغییر چگونگی دهید. تغییر
حالت دنده در بین حین جنبش به گیربک اختناق وارد می کند.
نکته: قرار دادن گیربکس از حالت D به حالت دستی ( تیپ ترونیک)
یا مود های پیشفرض گیربکس مشابه حالت اسپورت/برفی مشکلی
ایجاد نخواهد کرد. 5 عملی که نباید با خودرو های خودکار انجام داد

مورد 4:

رها کردن برای توقف های کوتاه

سعی کنید در شدامد و چراغ قرمز هایی که توقف خودرو کمتر
از 2 دقیقه است، گیربکس را رها نکنید. زمانی که گیربکس در
حالت D قرار دارد و شما توقف می کنید، گیربکس در دنده 1
می ماند و فقط ستیز موتور و گیربکس، جریان های گردابی روغن
هیدرولیک تو توربین است که به دلیل بعید زیر موتور، بسیار کم
است. در صورتی که رها کردن گیربکس و قرار دادن دوباره‌ی
آن در حالت D، مجموعه‌ی کلاچ ها، سوپاپ ها و شیر های برقی
را درگیر می کند که استهلاک آن به مراتب اغلب است. 5 عملی
که نباید با خودرو های اتوماتیک سپریدن داد

مورد 5:

توقف کامل با دنده P

برای توقف کامل ( پارک کردن ) پیش درآمد ایست کامل کنید،
سپس دنده را در حالت N پیمان داده، ترمز دستی را بکشید
و پایتان را از روی ترمز بردارید لغایت وزن خودرو بر روی چرخ های
عقب بیفتد. سپس دنده را در حالت P یا Park بگذارید. در غیر
این چهره فشار وزن خودرو بر روی گیربکس خواهد افتاد که برای
جعبه دنده های خودکار مضر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *